L'Institut Ramon Berenguer IV participa a l'iFest 2017

10Gener, 2018
L'Institut Ramon Berenguer IV participa a l'iFest 2017

El dijous 30 de novembre el Palau Sant Jordi de Barcelona va acollir la segona edició de l’iFest, que es va desenvolupar entre les 10:00 i les 18:00 hores. Sota el lema ‘The young leaders interaction fest’. Aquest esdeveniment representa la trobada dels joves estudiants amb la tecnologia i la innovació en el camp de les ciències i la investigació. Promou la idea de la disrupció com a estratègia per obtenir idees genuïnes que resolguin necessitats de les persones.

Amb aquest tipus d’esdeveniment es vol evidenciar que, amb la tecnologia, qualsevol qui s’ho proposi pot ser cocreador del futur pròxim en el camps més sensibles de la societat. L’univers d’estudiants que han assistit consisteix en Batxillerat, FP, Graus Universitaris, Màsters i Doctorats. Més de 6000 estudiants i una mica més de 1000 docents ocupaven les grades i pista del Palau Sant Jordi.

Aquest format d’iFest ha inclòs:

El Meet Inspiration, amb una quinzena de ponències d’una durada màxima de 8 min cadascuna, experts molt joves en diversos àmbits, mostraven com a valors el sentit crític, la genuïnitat, la disrupció, el sentit social, la cooperació, el fet de creure en un mateix, entre d’altres, per a fer front als reptes de futur.

El Virtual Discovery, una exposició virtual a càrrec de Pangea Reality a la qual mitjançant una app de realitat augmentada i gamificació s’ha donat a conèixer les tecnologies més punteres a través d’altres tecnologies com el blockchain, la realitat virtual, la intel·ligència artificial, la biotecnologia, revolució de l’espai.

El Dream BIG Challenge, un  taller d’innovació disruptiva dirigit per Xavier Verdaguer on s’aplica el mètode Lombard, es tracta d’una competició entre equips de projectes emprenedors.Fluidra, Uriach, Aigües de Barcelona, Parc Científic de Barcelona han proposat 4 reptes que els equips havien d’assumir. Els centre estava representat amb estudiants de 1r de Batxillerat en equip de pista (tres alumnes i un tutor) i en equip de grada (disset alumnes i un docent) amb diferents rols.

Els alumnes participaven com a Players i els docents com a Shakers.

Players:  Estudiants amb formació i capacitat de crear i aportar a la societat, tenien el seu rol en l’Exposició Virtual i el Challenge

Shakers: Docents  que guien, motiven els joves i les joves i ajudar-los/les a prendre part activa a la societat. Participaven en el Taller de docents i en el Big Challenge.

Entre els ponents del Meet Inspiration destaquem: Alex Sicart (Decentralized Cloud i Sharge); John Amin i Joan Folguera Invelon Technologies); Jordina Arcal (Healthapp); Amadís Pagès (Moirai Biodesign); Xavier Banqué (Rokubun); Joan Plana, Lidia Just i Nil Figueres (Wherever You Want); Lara Fernández i Juan Francisco Muñoz (UPC Nanosat Lab); Francesco Ferro (Ferro Pal Robotics), i Miquel Santasusana (Domestic Data Streamers). També van intervenir Marina Figueras, Joe Kirby i Esteve Pla (Smartdog), participants en el Challenge Imagine de l’iFest de 2016.

Quant al Virtual Discovery, han participat companyies com Mind The Byte, Pal  Robotics, Pangea Reality, Zero2Infinity, I2Cat, Àlex Puig, o eCooltra.

Els joves assistents han pogut conèixer tots aquests projectes a través d’un format innovador d’exposició, a través de jocs o aventures virtuals mitjançant un sistema de realitat augmentada.

Al mateix temps els docents vam rebre de la mà de Xavier Verdaguer i el seu equip, les nocions per impartir el mètode Lombart per introduir l’esperit innovador, la creativitat, el treball cooperatiu i la inclusió en les seves classes.

Després de dinar es va donar inici al Dream Big Challenge. En aquesta part de l’acte es van utilitzar tècniques de body percussion, de mindfulness i de parlar en públic, així com l’ús de les xarxes socials i tècniques de cooperació, com a part del procés de creació de propostes disruptives i originals als reptes proposats.

El nostre equip de pista estava format per Roberta Catana, Eloi Garcia, Eric Vidal com a alumnes i Carles Vilaplana com a Tutor, aportant una brillant idea d’una app per tal de combatre l’estrès, combinant xarxa social, tutorials i una experiència de realitat augmentada.

El nostre equip de grada va col.laborar amb el de pista aportant idees, suggerint solucions i donant suport. Resultat d’aquesta tasca, que comportava l’ús efectiu de les xarxes socials i els dispositius mòbils, la nostra alumna, Carla Domene, va ser finalista d’un dels premis estrella de la jornada, rebent una beca per assistir durant una setmana a un taller de Mid Talent que es durà a terme de març i abril del 2018. El Barcelona Centre de Disseny MID TALENT és un programa adreçat a joves menors de 30 anys, no ocupats i residents a Catalunya. Consisteix en una convivència en un youth hostel de Barcelona, on els participants treballaran metodologies del Design Thinking i emprenedoria creativa que han d'aplicar per a la resolució d'un repte.

Aquesta primera participació del centre en aquest event ha permès prendre contacte de primera mà amb una realitat emergent i trencadora de com la Tecnologia es posa al nostre servei per a millorar la societat i es resolen necessitats de les persones de manera més creativa i personalitzada, que possibilita que qualsevol proposta pugui tenir la seva oportunitat de ser considerada.