Orientacions en temps de confinament a casa

31Març, 2020
Orientacions en temps de confinament a casa

Us adjuntem la carta que ens ha adreçat el nostre psicopedagog, Justí Pagà, a tota la comunitat educativa. Llegiu-la: "En primer lloc una salutació molt afectuosa per a les companyes i companys de l´institut Ramon Berenguer IV d´Amposta, així com per a les famílies i en especial per al nostre alumnat en aquesta situació d´incertesa.

Hem de tenir clar que aquest temps no és un temps de vacances. Estem vivint una problemàtica que no té precedents en la nostra història viscuda fins ara i per tant l´haurem de gestionar de la millor manera possible.

De segur que, al llarg d´aquests dies, hem pogut tenir sentiments de por, angoixa, estrès, tristesa, impotència, ràbia, inseguretats...:Tot això és NORMAL; però també és cert que hem de regular aquests sentiments  i treure´n algun profit.

Els temps de crisi, com aquest, els hem de mirar com una oportunitat per aprendre, créixer i millorar sobretot com a persones .

Per a portar de la millor manera possible aquesta situació us faig arribar aquestes orientacions que us poden anar bé, ja sé que algunes ja les feu:

1.-En primer lloc ( ho heu sentit moltes vegades) hem de seguir estrictament les mesures que ens marquen les autoritats sanitàries  en relació a la pandèmia: sobretot quant a higiene i evitar contacte amb els altres, per protegir-nos i protegir-los.

2.-.-És convenient planificar-se un horari, unes rutines on inclourem temps d´estudi, esport casolà, tasques domèstiques, lectura, contacte amb amistats, iaios... amb el mòbil, Skype, videojocs, estar amb família...Els horaris poden ser una mica flexibles per facilitar l´organització de tots els membres de la família.

3- No abusem dels videojocs, consoles, mòbils... Hi ha temps per a tot, i més ara.

4.-Famílies! És una oportunitat per a treballar l´autonomia dels i les nostres adolescents: Què podem fer avui per dinar? Per què no ens fas aquella  recepta que tan t´agrada? Jo t´ajudo. Fem una cuina creativa, inventem postres. Obrim la nevera i amb el que tenim què podem fer? Compartim les tasques de la llar més que mai.

5.-Esteu amb contacte amb el vostre professorat i seguiu les seves indicacions amb els treballs a realitzar: es poden treballar temes transversals: vacunes, malalties, cercar informació, gràfics pandèmia, percentatges...A nivell competencial  és un moment bo per relacionar el currículum amb l´entorn, la nostra societat actual.

6.-Es pot fer un diari personal de confinament. Segur que quan passin els anys i el llegim tindrem moltes coses a recordar i comentar tot allò que vàrem aprendre.

7.- Treballem valors com la paciència, la solidaritat, l´altruisme, l´esperit de sacrifici, la dedicació als altres, aspectes que veiem reflectits  amb la situació que vivim, però també els comportament incívics, la picaresca...Fomentem l´esperit crític.

8.- Aprofitem també aquest temps per a les nostres aficions: música, lectura, activitats lúdiques...

9.- Parlem amb família de tot el que està passant, però sempre evitant el derrotisme, l´angoixa, el pessimisme...Sense perdre els ànims i com es sol dir aquests dies “ens en sortirem”.

10.-Procurem compaginar temps d´estar en família i el temps de treball autònom dels nostres fills i filles aquests dies.

Espero que aquest decàleg us pugui donar una mica de llum en aquests moments. Això com he dit al principi són orientacions que cadascú haurà d´adaptar a la seva situació concreta però crec que us ajudarà a sentir-vos més bé.

Aquests dies prioritzem el CURRÍCULUM DE LA VIDA, de fet és el més important. Crec que aquest ens pot ajudar molt al treball de l´altre currículum escolar, per aconseguir motivar-nos, aprofitar el temps i aprendre amb ganes.

Una abraçada".

Justí Pagá Felipe, orientador

NOTA: Us ofereixo aquest correu per si necessiteu contactar amb mi: