Arquitectour_Ebre 2019 obre les portes de l'Institut Ramon Berenguer IV

15Octubre, 2019
Arquitectour_Ebre 2019 obre les portes de l'Institut Ramon Berenguer IV

Amb l'objectiu d'inventariar, divulgar i protegir el patrimoni arquitectònic del Moviment Modern, la Fundació DOCOMOMO Ibérico reconeix l'Institut Ramon Berenguer IV com a edifici representatiu del patrimoni i cultura del segle XX. Els arquitectes redactors del projecte de l'Institut Ramon Berenguer IV foren José Martorell i Codina, Oriol Bohigas i Guardiola, Francesc Bassó i Birulés i Joaquim Gili i Moros. Tots quatre formaven part del grup R, Grup d’Artistes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània (GATCPAC).  Aquest moviment seguia les directrius de l'escola alemanya Bauhaus, fundada al 1919 i que va revolucionar l'art, el disseny i l'arquitectura amb la idea d'harmonitzar funcionalitat i bellesa. https://www.ccma.cat/324/bauhaus-100-anys-de-lescola-que-va-revolucionar-lart-el-disseny-i-larquitectura/noticia/2898200/

L'edició d'enguany de l'Arquitectour, la sèrie de visites guiades amb què la Demarcació de l'Ebre commemora el Dia Mundial de l'Arquitectura, tindrà lloc els matins dels dies 12 i 13 d'octubre, al municipi d’Amposta.

Arquitectour_Ebre 2019 obrirà les portes d’aquests edificis: l’Institut Ramon Berenguer IV, edifici de la Comunitat de Regants de la Dreta de l’Ebre, Biblioteca comarcal i l’ESARDI.  Com a guies d'excepció comptarem amb els arquitectes Xavi Pallejà, Joana Solà i Damià Encontrado.

Avui dissabte 12 d'octubre, la descoberta de la placa commemorativa l'ha realitzat l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs Roiget. La directora del centre, Lucrècia Bernaltes Tenesa, ha donat la benvinguda a tots els assistents i ha posat èmfasi en el paper de l'Institut com a referent del territori durant dècades. Els parlaments han anat a càrrec de les autoritats: Joan Manel Margalef, president del la demarcació de l'Ebre del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i de l'alcalde d'Amposta, que ha fet la cloenda. Ambdós han destacat la connexió entre arquitectura i funcionalitat, en aquest cas, edifici i docència, i com l'Institut apareix en aquell mitjan de segle XX (1954-1955) per donar resposta a les necessitats de formació i cultura de les Terres de l'Ebre.  La regidora de cultura, Inés Martí, la d'ensenyament, Núria Marco ens han acompanyat juntament amb altres persones apassionades pel món de la cultura, arquitectura i patrimoni cultural i artístic de la nostra ciutat.

Teniu més informació a http://www.arquitectes.cat/ca/cultura/arquitectourebre-del-canal-al-castell