Visita a l’estació de control de la contaminació atmosfèrica d’Amposta

8Gener, 2024
Visita a l’estació de control de la contaminació atmosfèrica d’Amposta

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ens ha oferit la possibilitat de fer un taller a l’estació de control de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) que tenim a Amposta. L’activitat s’ha desenvolupat en dos torns: al primer d’ells ha participat l’alumnat del grup d’Entorn Sostenible de Ciències i Tecnologia; al segon, l’alumnat de Química de segon de Batxillerat.

Aquesta visita ha estat conduïda pels ambientòlegs Nil i Guillem, que han fet una petita explicació dels principals contaminants atmosfèrics i de les característiques de les estacions de control de la contaminació que aquesta xarxa té distribuïdes per tot el territori català. A continuació, han presentat una sèrie de gràfics resultants de la detecció de distints contaminants i han explicat les situacions que podrien haver donat lloc a aquestes substàncies. També han fet un petit experiment amb aigües a distintes temperatures per simular l’efecte de les inversions tèrmiques a l’atmosfera.

L’activitat ha finalitzat amb una visita a l’interior de l’estació, on han mostrat els aparells de mesura en funcionament: en aquest cas, es tracta de detectors d’òxids de nitrogen, ozó i partícules de diàmetre inferior a 10 micres. Ha estat una activitat molt dinàmica i interactiva i on l’alumnat ha tingut ocasió de participar, que esperem que es pugui repetir.